Her insanın içinde; bireysel gelişimi sürecinde farkında olmadan biriktirdiği bir yetenek hazinesi doğal olarak oluşur ancak; sahip olduğu yetenekleri bütünüyle kullanarak bunlardan yararlanan insanların sayısı da ne yazık ki çok azdır.
Bunun arkasında yatan sebep ise; ya yetenek hazinemizin farkına varmayışımız, ya da onu geliştirmek için gerekli bilgi ve ufuk açıklığına sahip olmayışımızdır.
Temel Üretim Kaynağı “İş Gücü”
Günümüz kurumları rakiplerine karşı avantaj elde edip, en iyi olma istemi içerisindedirler.
Bunun için de temel kaynak insandır.
Yirmibirinci yüzyıl çalışanları, görüş ve önerilerine saygı duyulmak, yaptığı işi benimsemek ve sevmek, ilerlemek ve sadece bilerek değil, öğrendiğini hayata geçirerek kendini gerçekleştirmek isteyen insanlardır.
Kurumlar çalışanlarının yetkinliklerini ortaya koyup, kişilerin yetkinliklerinden yararlandıkları takdirde, başarıyı kolaylıkla yakalayabileceklerdir. Yetkinlik, mükemmel performansın elde edilmesinde ayırt edici bilgi, beceri ve tutumları kapsayan gözlenebilir davranışlar olarak tanımlanabilir.
Temel Yetkinlikler
Temel yetkinlikler arasında; bilgi, beceri, deneyim, yetenek, stil, motivasyon sayılabilir. Yetkinlikleri sınırlandırmak olanaklı değildir. Liderlik, yaratıcılık, inisiyatif kullanabilme, esnek olabilme gibi daha bir çok yetkinlikten söz edilebilir.
Önemli olan bireylerin yetkinlikleri ile kurum amaçlarını özdeşleştirebilmek ve üstün performansı yaratabilmektir.
Yetkinlik Gelişim Eğitimlerimiz; Bireylerin Gelişim Planlarını oluşturmasında, kurumlara ve çalışanlara yardımcı olması amacı ile hazırlanan faaliyetler dizisinden oluşmaktadır.
Yetkinliğin Unsurları
- Üstün performansa yol açan bilgi, beceri, yetenek ve özelliklerden oluşan,
- Üstün performans gösteren bireylerin, çalışma hayatlarında diğerlerine göre daha başarılı olmalarını sağlayan,
- Bireyin sıklıkla ve doğal biçimde tekrar ettiği gözlemlenebilir ve ölçülebilir davranışlardır.
Yetkinlik adı verilen ve bireylerin işlerini yaparken göstermeleri beklenen davranışlar beş temel unsurun bileşkesidir.
- Bilgi
- Belirli bir konu hakkında eğitim ya da deneyim yoluyla yetkin olmak
- Beceri
- Bireyin doğasında olan veya sonradan edinilen bir işi yapabilme yetisi
- Tutum ve Değerler
- Bireyin belirli kişi, kurum ve objelerle ilgili zihninde oluşturduğu inanç ve düşünceler
- Yetenekler
- Bir şeyi anlayabilme/yapabilme konusunda doğuştan gelen kabiliyetler
- Kişilik Özellikleri
- Kişinin kendine ait değerleri ve gelişim özellikleri
Bilgi Yeterli mi?
Bir yetkinliğe sahip olmak için salt bilgi ne yazık ki yeterli olmamaktadır.
Bilginin yanı sıra, o bilgiyi uygulayabilme yeteneği ve isteği de gerekmektedir. Ancak bu sayede yetkinliklerimiz gözlemlenebilir ve ölçülebilir bir davranış haline dönüşebilmektedir.
Bireylerin yetkinlikleri istek duymaları durumunda geliştirilebilir. Yetkinliklerin geliştirilebilmesi için; bireyin güçlü ve zayıf yönlerinin öncelikli olarak belirlenmesi ve Bireysel Gelişim Planı’ın oluşturulması gerekmektedir.
Bireysel Gelişim Planı oluşturulurken bireyin belirli özelliklerine odaklanılarak, bu davranışları daha ileri bir seviyeye taşımaları ve daha sık uygulamaları hedeflenmelidir.
Proaktif Yetkinlik Gelişim Süreci
Bir yetkinliğin gelişim kaydedebilmesi proaktif bir sürecin sonucu olarak ortaya çıkmaktadır. Bu sürecin planlı, istikrarlı ve takip edilebilir olması kalıcı sonuçların elde edilmesini kolaylaştırmaktadır.
Yetkinliklerin geliştirilmesinin iki temel yolu vardır ki bunlar; eğitim ve uygulamadır.
Öncelikle, geliştirilecek yetkinliğin bilgi boyutunun öğrenilmesi gerekmektedir. Örneğin iletişimin, zaman yönetiminin, karar almanın temel ilkeleri ve bu konudaki teknikler öğrenilebilir, bu ilke ve teknikler günlük çalışma yaşamında uygulanarak beceriler geliştirilebilir, davranışlar da etkin sonuç alma yönünde değiştirilebilir.
İş Gücünün Sorumluluğu
Bireylerin yetkinliklerini geliştirmeleri için istekli olmaları ve özel bir çaba göstermeleri gerekmektedir.
Yetkinlik Gelişim programlarının ve seminerlerinin ana amacı; kişileri iş ve özel yaşantılarında katılımcı olmaları yönünde teşvik etmek, olumlu bir tutum benimsemeye yönlendirmek, kişisel kalitelerinin farkına varmalarını sağlayarak cesaretlendirmek, hayatlarında olumlu yönde değişim yaratacak bir güce sahip oldukları ve bunun için sorumluluk almaları gerektiği ilhamını vermektir.
Kişilerde sağlanan bireysel gelişimler; parçası oldukları kurumların gelişimine, hizmet/ürün kalitesinde iyileşmeye, değişime ve artan rekabet ile mücadele etmelerine zemin oluşturarak, Kişiler aracılığı ile kurumlarda canlanma, dinamizm ve süreklilik yaratmaktadır.
Kurum ve Bireye Özgün Yetkinlik Gelişim Eğitimi
Yetkinlik Gelişim Eğitimlerimiz; somut becerileri geliştirmek ve öğretmek için tercih edilen, katılımcı odaklı bir öğrenme yöntemi ile tasarlanmaktadır.
Tasarladığımız her “Yetkinlik Gelişim Eğitimi”; katılımcılarımızın bilgi derinliklerini ölçümlemelerine ve kendilerine dair farkındalıklarını arttırmalarına teşvik eden “dört düzey” göz önüne alınarak, “sekiz nokta kriterimiz” doğrultusunda hazırlanmaktadır.